Rezumat articol ediţie STUDIA UNIVERSITATIS BABEŞ-BOLYAI

În partea de jos este prezentat rezumatul articolului selectat. Pentru revenire la cuprinsul ediţiei din care face parte acest articol, se accesează linkul din titlu. Pentru vizualizarea tuturor articolelor din arhivă la care este autor/coautor unul din autorii de mai jos, se accesează linkul din numele autorului.

 
       
         
    STUDIA THEOLOGIA ORTHODOXA - Ediţia nr.2 din 2008  
         
  Articol:   MAICA DOMNULUI ÎNDURERATĂ ÎN ICOANELE PE STICLĂ DIN TRANSILVANIA (SEC. XVIII – XX).

Autori:  TEODORA ROŞCA.
 
       
         
  Rezumat:  Maica Indurerată este una dintre temele cele mai frecvente ale iconografiei din Transilvania. Despre această tipologie iconografică se spune că este imaginea cea mai răspândită a Sfintei Maici în icoanele pe sticlă, ca urmare a faptului că este cel mai adesea văzută în cele mai cunoscute ateliere ale Transilvaniei: Nicula, Şcheii Braşovului, Mărginimea Sibiului, Maierii Albei Iulia, Lancrăm şi Laz din ținutul Sebeş, precum şi Ţara Oltului, (ex. artiştii Matei Ţimforea şi Savu Moga). Cele mai vechi imagini provin din Nicula, de la sfârşitul secolului al XVIII-lea si începutul secolului al XIX-lea. Celelalte icoane din Transilvania au fost pictate în ultima jumătate a secolului al XIX-lea şi începutul secolului XX. Uneori, Sfanta Maică Indurerată este inclusă într-o icoană cu temă dublă. Dintr-un punct de vedere teologic, această reprezentare a Maicii Indurerate, împreună cu tema lui Hristos răstignit, se bazează pe profeţia bătrânului Simeon, care a profețit că Maica va suferi pentru Fiul ei (Lc 2, 34-35). Modul în care această imagine a apărut în tradiţia românească a fost inspirat de mediul cultural din Transilvania, foarte compozit si amestecat in structura sa confesională. Este un mediu deschis la influenţe culturale diferite, atât timp cât acestea ar putea oferi noi răspunsuri la problemele special pentru zona Transilvaniei. În acest sens, putem spune despre tema Maicii Indurerate, care este rezultatul natural, local al unei întâlniri culturale între Orient şi Occident, între tema bizantină a Maicii Sfinte "Umilinţă supremă" şi tema occidentala Pieta. Dar dacă în Europa centrală şi de vest Maica a fost reprezentat numai în întristare său purtându-L Hristos în braţe, în Transilvania şi în Rusia, Maica Sfantă a fost reprezentată în apropiere de Cruce, în conformitate cu statutul ei dogmatic de Theotokos (Maica lui Dumnezeu). În conformitate cu acest statut, în iconografia răsăriteană, Maica Sfantă este întotdeauna reprezentată împreună cu Fiul ei Sfânt, chiar dacă Isus Hristos este deja răstignit pe Cruce.

Cuvinte cheie: Sfanta Maică Indurerată, Transilvania, icoane pe sticlă, Pietà, Hristos răstignit.
 
         
     
         
         
      Revenire la pagina precedentă